Honnan származnak az ember energiái?
A humanisták még józanul gondolkodtak az emberről, s nem feledkeztek
meg róla, hogy tele van korlátokkal. Az antik mesterek olvasásakor
megérintette őket az a szomorúság, végső korlátozottság-érzés, amelynek
jegyében minden emberi próbálkozás tragikus véget ér a görög
tragédiákban. S idecseng Petrarca felkiáltása is: "Ki ad nékem
galambszárnyakat, hogy felemelkedjem, s elhagyjam a földet?"
A humanisták mintha éppen azt kérdeznék: honnan való az emberben ez a
megvalósító erő, a nagyság és siker forrása - s jól tudják, hogy ezt
az ember nem adhatja meg önmagának. Az egyén nyilvánvalóan nem forrása
saját erejének: az erő valami másból, valami nagyobból származik. Így,
a meg nem tagadott, de a mennyország távolába száműzött keresztény
Isten helyett ezt a végső alkotóerőt a természettel azonosítják.
A reneszánsz korszakát panteisztikus természetfelfogás jellemzi.
De ha a természet szerencsénk, energiáink forrása, akkor mindaz, ami
a természetből születik, jó. Az önmegvalósító embert hirdető humanista
után a reneszánsz ember új etikai elvet vall: az ember természetéből
fakadólag a jót cselekszi. S mi fakad a természetből? Az impulzus, a
spontán cselekvés, az ösztön. "Jó"-vá az ösztön válik. A
,,naturalizmus'', amelyet így fogalmaz meg a reneszánsz etikája, az
erkölcs egész rendszerének megváltozását jelzi. Amikor Rabelais így
fogalmazott: "Tégy, ahogyan akarsz, mert az ember természetéből
fakadóan erényesen cselekszik" - ezt a változást tette
kézzelfoghatóvá, s egy mai etikai alapelvet szólaltatott meg
tökéletesen. Milyen igaz, hogy a tévedés megbolondult igazság!
Ha a hibát fel
akarjuk ismerni, saját logikáján belül kell kutatnunk, s csak akkor
válik nyilvánvalóvá, hogy elfeledtet vagy eltagad valamit. (...) Fel nem ismerni
annyit jelent, mint szem elől téveszteni emberségünk konkrét oldalát.
Rabelais teljesen megfeledkezik erről a kézenfekvő korlátról, amelynek
eredetét a keresztény hagyomány "eredendő bűn"-nek nevezi. Híres
mondatával erről a korlátról beszélt Ovidius, a latin költő is: "Látom, mi a jobb, s a rosszabbat teszem".
Vagyis: a természetes lélek, bár minden idők embere számára ideális
irányulásokat hordoz, kézzelfoghatóságában képtelen azt valóra váltani
törékenysége miatt. Bár természeténél fogva az ember rendelkezik
erővel, egzisztenciálisan sebzett, kétértelmű, tévedésre hajló. Olyan,
mintha szédülne, vadul verne a pulzusa.
Ha például egy vonalat húznánk
a földön s felhívnánk a jelenlevőket, hogy egyik lábukat a másik után
téve menjenek rajta végig, senkinek sem lenne ezzel problémája. De ha
ezt a vonalat most száz méterrel a talaj fölé helyeznénk, gyökeresen
megváltoznék a helyzet. A vonal is ugyanaz volna, ugyanazokra a
mozdulatokra volna szükség, de egészen más körülmények között, oly
módon, hogy a legtöbb ember számára lehetetlenné is tenné a kívánt
gyakorlatot. Szerkezetileg az ember képes bizonyos dolgokra, amelyekre
történelmileg és egzisztenciálisan képtelenné válik.
A reneszánsz naturalizmus hangulati következményét jól mutatja
Machiavelli egy mondata, aki szokott cinizmusával így írja le a XVI.
század udvarainak légkörét és gondolkodásmódját: "Mi vagyunk az
elképzelhető legüresebb és legerkölcstelenebb emberek."
Figyeljük meg, hogy a reneszánszban kezdődik valami halvány, de
érezhető ellenségesség a keresztény Istennel szemben, aki "igent" és "nemet" mond bizonyos dolgokra. Igyekszik megváltoztatni, megnyesni
az emberi ösztönöket. Egy ilyen Isten szembehelyezkedik a természet
adta lendülettel, a természetesnek tűnő impulzussal, s így kezd
potenciális, majd tényleges ellenséggé válni.- Folytatjuk!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése