Az ember mint Prométheusz
A reneszánszt a tudományos felfedezések nagy kora követte. Az
embernek úgy tűnt, hogy a természet és az emberi gondolkodás dinamikus
kapcsolatait felfedezve lehetőségei teljes birtokába jutott. Értelme
segítségével most már azt tehet a természettel, amit csak akar.
Ez a felismerés arra késztette az embert, hogy önnön értelmét
tekintse a világ valódi uralkodójának. S úgy tűnt, végre meglelte az
igazi istent, az igazi urat: az ÉSZ-t.
Ha ennek segítségével az ember
még arra is képes, hogy a természetet saját céljainak rendelje alá,
kezében tartja vele a boldogság kulcsát.
Daniel-Rops, a már idézett beszédben megjegyezte, hogy amikor Watt
gőzgépével az első szikrákat kipattantotta, úgy tűnt az ember számára,
hogy megvalósította Prométheusz régi mítoszát: ellopta a tüzet az
istenektől. Úgy tűnt az embernek, hogy most már valóban a maga ura.
A
Dominus tehát, akinek joga van dönteni az életről és a világegyetemről,
többé már nem az Isten, hanem az ember, értelme segítségével.
Így már a racionalizmus korában vagyunk. Az első eredmények
horizontján határtalan uralom képe bontakozott ki; az emberi út
ideálját mindinkább a tudomány és a technika határozza meg, amelyek a
valóságba való beavatkozás révén, az ember számára saját tervei szerint
berendezett világot ígérnek. Az ember immár ura a maga sorsának.
Ha van is Isten, nincs köze hozzánk
Jelen történelmi pillanatunkra tehát az elmúlt évszázadok hármas
eszményt hagytak örökül. E szerint az élet akkor értékes, ha "sikerül"; abszolút bizalmát a természetbe helyezi - s ezért az
ösztönt dicsőíti; s végül biztosít afelől, hogy az ész képes teljesen
hatalma és parancsa alá kényszeríteni a természetet, s így valósítja
meg az ember boldogságát. Ez a hármas eszmény határozza meg
változatlanul jelenünk kulturális és etikai tartalmát.
Isten még ebből az új felfogásból sincsen szükségszerűen száműzve,
amely szerint az ember teljesen autonóm és képes önmagát és terveit
megvalósítani. De ami történik, sokkalta alattomosabb. Cornelio Fabro
így fogalmazta meg ezt: "Ha van is Isten, nincs köze hozzánk."
Voltaire |
Istennek nincs köze a konkrét emberhez, érdekeihez, problémáihoz,
vagyis az ember önmaga mértékévé válik, önmaga urává, önmegvalósítása
forrásává, a terv elképzelőjévé és magává az önmegvalósító energiává, s
ebben benne foglaltatik az etikai irányvonal is. Vagyis az emberi
problémák körében Isten - ha van is - olyan, mintha nem lenne. Így
keletkezik szakadás a szent és a profán között, mintha valójában bármi
is létezhetne Isten "templomán", a teljes mindenségen kívül.
Így azután, ahogy a racionalizmus, a politikai hatalmon keresztül -
a francia forradalom után - magáévá teszi ezt a szétválasztást,
lassanként a műveltek közhelyévé válik, meghatározza a kulturális
klímát, uralkodó nézetté erősödik. S ebből a kulturális klímából
évszázadokkal később, az állami nevelés által kialakult látásmód
átjárja az egész nép szívét és gondolkodásmódját és társadalmilag
elfogadottá válik.
Minél inkább elterjed ez a mentalitás, annál inkább válik Isten
olyasvalakivé, aki a távolba menekül és nem is tűrjük, ha bele próbál
szólni emberi sorsunkba, amely fölött, úgy hisszük, magunk
rendelkezünk.- Folytatjuk!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése