Antropológiai következmények - 3.
f) Ezt a pusztulási folyamatot csupán elszánt akarattal lehet
megállítani.
Mit lehet az emberi személyiség e felbomlásával szembeállítani?
Hiszen ha az ember elvesztette Istent, az egységes én hivatkozási
pontját, minden összeroskad, megrothad, elhal.
Pontosan ez a halál: a
bomlás megtapasztalása, amikor egy szervezet elemei mind elválnak
egymástól.
Ekkor, e teljes összeomlással szemben, a válasz emberi kísérletének
legnagylelkűbb vonása a megújult sztoikus voluntarizmus (
= elfogult szemlélet, mely szerint nem az érzelmek vagy az értelem vezérli a cselekedeteket hanem az akarat). Az emberi
elképzelés lehetetlenségével, egy materialista módon felfogott, mindent
elsöprő és leromboló természettel szemben az emberi akarat ereje
vasszilárdsággal tűz ki egy tervet, és minden energiájával igyekszik
azt megvalósítani.
|
Bertrand Russel |
Példaként Russelltől idézek egy részletet: "
...valami olyasmit éreztem, amit a vallásos emberek megtérésnek
neveznek. Hirtelen és élénken tudatára ébredtem a magánynak, amiben a
legtöbb ember él, és szenvedélyes vágy ébredt bennem, hogy megtaláljam
az utat ennek a tragikus elszigeteltségnek a csökkentésére. Az ember
élete hosszú menetelés az éjszakán keresztül, ahol láthatatlan
ellenségek veszik körül, félelem és fájdalom gyötrik; egyesével, mint
egy könyvben, eltűnnek életünkből útitársaink, és igen rövid az idő,
amíg tudunk rajtuk segíteni. Vessen a mi időnk napfényt ösvényükre,
hogy megerősítse a csökkenő bátorságot, hogy hitet adjon a kétségbeesés
óráiban." - Bátorság: minek? Hit: miben? A voluntarizmus maga mutatja
vakságát és irracionális voltát. Ezzel próbálja az ember kiterjeszteni
képességét olyan körre, amiről pedig mélyebb tudata tudja, hogy el nem
érheti; mint a mesebeli béka, aki felfuvalkodott, de azután nem bírta
tovább és szétpukkadt.
|
Czeslaw Milos |
g) Az egyetlen realisztikus gát, amit az ember önnön borúlátásával
szembeállíthat, az állam; az állam mint mindennek a forrása. Ez az
ember megvalósult uralma, de mennyire ironikus módon!
Végül a szabadság
nem volna más, mint egy elvont társadalmi eszme - egy egész nép
rejtett rabszolgasága a hatalommal, vagyis a kevés "szerencséssel"
szemben, akik markukban tartják az erőt.
Nem erre céloz talán a Nobel-díjas költő, Milos keserű megjegyzése? "
Sikerült elhitetni az emberrel, hogy ha él, ezt csak a hatalmasok
kegyének köszönheti. Vagyis igya a kávét és vadásszon lepkékre.
Aki szereti a res publicát, levágják a kezét." -
Folytatjuk!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése