Antropológiai következmények - 2.
d) Ez a három kategória, amelyről eddig szóltam, a modern embernek
abban a helyzetében bukkan napvilágra, amely legmeghatározóbb
társadalmi jellemzője: a magányban. Ennek a négy évszázadnak az
eredménye, amelyben az ember igyekezett magát megtenni a valóság végső
kritériumának: a kétségbeesett szolipszizmus.
Különböző árnyalatokban ragozhatjuk ezt a magányt, különböző az
eredete és eltérő történelmi pillanatokban éli meg az ember, de
mindannyiszor közös benne a kapcsolataitól, a dolgoktól, másoktól,
saját magától elszigeteltség tapasztalata. "Ott, ahol nincsen templom
- jegyezné meg Eliot --, nincsen otthon sem."
Cesare Pavese |
Valóban csak az
otthonban lel az ember táplálékot, barátságot, olyan helyet, ahol
minden dolog érte van, hasznos számára és jó legmélyebb természete
szerint.
Micsoda magány süt Pavesének ebből az írásából: "Mindenki keresi
azt, aki ír, mindenki beszélni akar vele, mindenki ki akarja mondani:
Tudom, milyen vagy, és fel akarja használni, de senki sem ad neki
teljes bizalmat, mint ember az embernek." Hogy teljes szimpátiával,
bizalommal legyünk valaki iránt: ehhez a célját kell szeretnünk.
e) Ennek a magánynak őrült kifordulásait is megfigyelhetjük. Íme egy
részlet Sartre-tól, amitől nem lehet nem megborzongani: "A kezeim, mik
a kezeim? Az a mérhetetlen távolság, amely elválaszt a tárgyak
világától s örökre különválaszt tőlük." A kapcsolatra való képtelenség
tragikus kijelentése ez. Logikus következménye ez a minden mértékévé
tett én kijelentésének. Ha az ember mindennek a mértéke, magányos, mint
egy társtalan isten. Kezei megragadhatják a dolgokat, megsimogathatnak
egy szeretett arcot, megszoríthatják mások kezét, de kapcsolat még
sincs. Az ember olyan lesz, mint a fény, amely a kövek és a víz
felszínét súrolja, elválaszthatatlan tőlük, és mégis idegen.
Jean-Paul Sartre |
A bizonyos
fajta szabadságfelfogásra kárhoztatott ember rádöbben, hogy a szabadság
idegenség. Akkor pedig a semmiért szabad az ember. Minden közelség
eltávolít a tárgytól, amely visszahúzódik és így mind elérhetetlenebb
lesz: a magány feneketlen. Mivel mindentől idegen a föld végső
határáig, a múlttól és önmagától, az ember nem tud mihez kezdeni ezzel
a szabadsággal. És magával a valósággal sem tud mit kezdeni. Moravia a
valóságról azt mondja: "elégtelen", vagyis "nem képes meggyőzni
effektív létezéséről".
Így minden semmivé válik.
Pavese is kimondja ezt ebben a versében:
"Nincs keserűbb,mint annak a napnak hajnala, aminsemmi sem fog történni,nincs keserűbb,mint a haszontalanság...Az óra hosszúságakegyetlen annak, aki már semmire sem vár."
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése