Antropológiai következmények - 1.
Szeretném felsorolni, melyek megítélésem szerint a mai ember
lélektanának alapvető kategóriái, amelyek az imént említett ,,tétlen
ólomdarabnak'' felelnek meg.
a) Mivelhogy az emberi lét törvénye a meghajlás a végtelenül nagy
előtt, valami előtt, ami tágra nyitja képzeletünk látóhatárát, elsőnek
és legátfogóbbnak ezek között a kategóriák között azt tartom, amelyet
Teilhard de Chardin egy megjegyzésében találunk: "... a legnagyobb
veszély, amitől az emberiség félhet, nem egy kívülről érkező
katasztrófa, nem az éhség vagy a pestis, hanem az a lelki betegség,
amely azért a legszörnyűbb, mert a legemberibb csapás, s amely nem más:
az élet ízének elfelejtése."
Az hiszem, ez a szín illik legjobban korunk hátteréül.
b) Vegyük észre másodsorban a sok emberi magatartás gyökerét jelentő
ellentmondást. Eliot mondja ismét a VI. kórusban: "Mindig igyekeznek kimenekülni
A belső és külső sötétből
Olyan tökéletes rendszereket álmodva, hogy
már senkinek sem kell többé jónak lennie."
Karl Marx |
Az ember tehát, aki képtelen saját maga lenni, olyan rendszerekben,
ideológiákban keres kibúvót, amelyekben nem érdekes mint ember, mint "én".
Nagyon jelentősnek tartom Marxnak ezt a feleségéhez írt
levélrészletét, 1856. VI. 21-én: "Újból embernek érzem magam, mert
nagy szenvedélyt érzek, s a tanulás, a modern kultúra sokfélesége és a
szkepticizmus, amellyel szükségszerűen hajlamosak vagyunk kritizálni
szubjektív és objektív benyomásainkat, éppen arra szolgálnak, hogy
apróvá, gyengévé, panaszkodóvá és céltalanná tegyenek bennünket. De a
szeretet, nem Feuerbach embere iránt, nem Moleschott metabolizmusa
iránt, nem a proletariátus iránt, hanem a szeretett lény iránti, az
irántad való szerelem újból emberré teszi az embert."
Vagyis a modern emberre nemcsak az élet ízének elvesztése nehezedik,
hanem ez a, mondjuk, rejtett ellentmondás is (abban az értelemben, hogy
nehéz felismerni), amely azonban tevékeny, és nagyon is jelenlévő.
Valóban, hogyan lehet egy antropológiát, egy történelem-koncepciót
felfogni, ha az nem abból születik, amit az ember minden nap tesz, ha
azt nem foglalja magába és nem magyarázza meg?
c) És íme a harmadik vonatkozás: az idő szükségességének lerombolása.
Ezt a nyomot a pillanat felfogásában kell keresnünk. A pillanatban
valóban "készülése" közben lepjük meg az időt. Attól a perctől
kezdve, amióta szokásos dolog kimondani, hogy mi alkotjuk saját
létünket, ez a bolondság egybeesik a cél szó eltörlésével - amellyel
az Isten szó azonosul.
Csak ha van cél, ha van a pillanatnak alakja,
értéke, csak akkor lesz valaminek a "függvényévé". Ellenkező esetben,
ahogy Oriana Fallaci mondja: "...az élet elszalasztott alkalmak
sorozatává válik, annak visszasírásává, ami nem volt, de lehetett
volna, lelkiismeret furdalássá amiatt, amit nem tettünk meg, de
megtehettünk volna. És így tékozoljuk el a jelent, újabb elszalasztott
alkalommá téve, amely miatt majd később tépelődünk."- Folytatjuk!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése