2012. június 28.

A modern ember vallás tudata - 13/19.

Etikai elkeseredés 

Az ember nemcsak létének jelentését vesztette szem elől, rádöbben arra is, hogy nem képes megvalósítani emberségét. Az ember képtelen ember lenni. Nincsen eszménye, törvénye, nincs vezérfonal, amit hajlandó lenne követni, nincs biztos kikötője. Egyúttal azt is érzi, hogy nem is lenne energiája, hogy ezekkel éljen. Ez az etikai elkeseredettség saját méltóságunk; a végső hűség lehetőségét érinti. "Nincs eszmény, amiért föláldozhatnánk magunkat - mondja Malraux -, mert mindnyájunkban felismerjük a hazugságot és nem tudjuk, mi az igazság.

Henrik Ibsen
Ennek a saját etikai képtelenségünk fölötti elkeseredésnek leghatásosabb képét Ibsen "Brand" című darabjának utolsó jelenetében találjuk, amikor a főhős, aki egész életében kereste az egységet, halála előtt, amit a mennydörgő lavina jelez előre számára, így kiált fel: "Válaszolj nekem, Isten, mikor a halál készül elvinni: képes-e egy ember teljes akarata, hogy az üdvösség akár egyetlen szálát megszerezze?" Vagyis, hogy egyetlen tökéletes cselekedetet véghezvigyen, amely végül is a teljesen emberi cselekedetet jelenti? 

Milyen távol van e kiáltás, amelyet Ibsen főhőse szájába ad, attól az önteltségtől, amely a modern kultúra gyökerét jelentette! Az ember, aki rádöbben, hogy képtelen megvalósítani önmagát, az optimizmusból a mély, totális pesszimizmusba esik át: mindent átitat a rossz; s ez nem más, mint autonómiára való törekvésének keserves következménye. Egyébként ez a szörnyű képtelenség-érzet íratta Kafkával is: "Nekem is, mint mindenkinek, van születésemtől egy súlypontom, amelyet a legbolondabb nevelés sem volt képes elmozdítani. Még megvan ez a súlypontom, de valahogyan hiányzik a megfelelő test.

Franz Kaffka
Ezt a súlypontot én úgy nevezném: vágy az egységes jelentésre, de Kafka éles látó elemzéséből világos, hogy a "súlypont", amely a "megfelelő test" nélkül tétlen, s az ember úgy érzi, mintha "ólomgolyóként" volna testében, nehézzé teszi s nem élteti a szervezetet: a szív olyan, mint a kő. 

Az Isten, ha nincs köze az élethez - ahogy azt kultúránkban örököltük -, csak tovább élezi az ember etikai elkeseredését, ólomként van jelen létében. S így aztán azok az istenek, akiket Eliot sorol fel - az Uzsora, a Bujaság, a Hatalom -, aktívan uralmuk alá vonják az embert s elkerülhetetlen a bűnhődés fájdalma, a konkrét sorsé, amelyben az ember szükségszerűen elesik, ha elhagyja szerves kapcsolatát azzal, aki a teremtésben megalkotta.- Folytatjuk!

0 megjegyzés: