2012. június 25.

A modern ember vallás tudata - 10/19.

A hármas örökség legjelentősebb jellemzője...

a derékba tört optimizmus. A modern kor örökségében a hangsúly az emberen, a világ, az élet és a föld urán van. Legjelentősebb jellemzője ennek a szellemi felfogásnak egy bizonyos fajta optimizmus, amelyet kitartóan hirdet. Ezt a bizakodó optimizmust elsőként a humanizmus vezeti be, a reneszánsz terjeszti ki, s véglegesen - legalábbis akkor úgy tűnt - a racionalizmus szentelte meg. 

Ez az optimizmus volt - erre utaltunk már - az egyetlen eltérés ihletének fő forrásához, a klasszikus kultúrához képest. Az antikvitás grandiózus módon fogta fel az ember tragikus korlátját, aki, bármennyire is kimutatta nagyságát a hősiesebbnél hősiesebb vállalkozásokban, nem győzhette le a ránehezedő sorsot; a tragikus katasztrófa mindig győzött az emberi terv felett. 

Walter Rauschenbush
Mindez alábbhagy a humanizmusban. Az optimizmus tehát jellemzője lett a mi kulturális örökségünknek: ma már naivitásnak tűnhet nekünk, de ez az optimizmus odáig jutott a múlt század végén és e század elején, hogy a filozófiai és teológiai irodalom (például Amerikában, de másutt is) azt állította: a tudomány rövid időn belül eljuttatja az emberiséget a mindenség teljes ellenőrzéséig, vagyis a megvalósult tökéletességig; csupán pár lépés van hátra a pszichológia és a szociológia területén. Ezt írta Walter Rauschenbush teológus és az Egyesült Államok egyházának történésze: "Országunk fejlődésének sebessége megmutatja, milyen végtelen tökéletesedési képesség rejlik az emberi természetben... Talán ez a tizenkilenc évszázadnyi keresztény befolyás csak a növekedés hosszú bevezető időszaka volt, s most a cél, a gyümölcs már csak karnyújtásnyira van."

De ez a racionalista jellegű optimizmus, amely úgy gondolta, az értelem a tudományon és a technikán keresztül képes lesz minden emberi problémát megoldani Isten nélkül, derékba tört az első világháború tragédiájával. Emlékszem egy nagy amerikai protestáns, Reinhold Niebuhr első könyveinek ilyen értelmű tanúságára; ő nagy hatással volt az Egyesült Államok kultúrájára a 30-as és 40-es években, különösen "Moral man and immoral society" című, 1932-ben megjelent könyvével. 

Az első világháborút azután a második követte, s ez teljessé tette a hatást. A nagy kultúra mély tévelygésbe zuhant, mivel egyrészről Isten már eltűnt az ember látóhatáráról, másrészről az ember, az új isten, önmagát fosztotta meg a tróntól, saját kezével. - Folytatjuk!

0 megjegyzés: