2011. június 28.

Lukács - 4. A diplomata

John Stott, anglikán lelkész és teológus, az Apostolok Cselekedeteiről írt kommentárjában vetette fel azt a gondolatot, hogy Lukács nemcsak kiváló történetíró, hanem egyben nagyszerű politikai érzékkel megajándékozott diplomata is volt. Szerinte az ApCsel politikai apologetika is azontúl, hogy a keresztyénség terjedését is bemutatja a római birodalomban.

Maradva a Stott által felvetett gondolatnál, szerinte Lukács politikai apologetikájának [= védőbeszédének] a célja az, hogy hitelesen mutassa be a keresztyénséget a római hatóságoknak, akik egyfajta értetlenséggel és rosszallással néztek erre az új és ismeretlen mozgalomra. Az ApCsel megírásával a társadalom olyan alkotó elemének igyekszik bemutatni a keresztyéneket, akik a fennálló társadalmi rendnek nem ellenségei, sőt erkölcsi feddhetetlenségükkel, és példaértékű magatartásukkal inkább jótékony hatást gyakorolnak mindazokra, akik között élnek.

Pál Félix helytartó előtt.
Itt válik izgalmas kérdéssé az, hogy ki is lehetett az a "Teofilus", akinek Lukács két kötetes munkáját ajánlotta! A név jelentése: "Istentől szeretett", vagy "szerető Isten". A név jelentése alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy Lukács valamennyi keresztyén olvasót e név alá sorolta. De nagyon valószínű, hogy a név inkább egy konkrét személyt takar. S ennek a személynek a megszólítása is "kratisztosz" [Lukács 1,3 - nagyrabecsült] is több, mint tiszteletadási formula, sokkal inkább Lukács egy nálánál magasabb hivatali beosztásban álló vagy magasabb társadalmi szinten álló embert szólított meg így. [Lukács ugyanezt a szót ugyanebben az értelemben használja még Félix helytartóval - ApCsel 23,26;24,3 - és Fesztusszal - ApCsel 26,25 - szemben.]. Napjainkban e megszólításnak mondjuk a "mélyen tisztelt uram" tekinthető. B. H. Streeter, az Oxfordi Egyetem bibliatudósa, egészen odáig elment, hogy a "Teofilus" egy elővigyázatosságból használt álnév, valamely magas rangú római személy inkognitójának megőrzésére.

Lukács politikai védőbeszédének három pillére van: 1. A római tisztségviselők többsége nem viselkedett ellenségesen a keresztyénséggel szemben, sőt közülük némelyek maguk is keresztyénné lettek [l. Kornéliusz századost vagy Sergius Paulus helytartót]. 2. A római hatóságok sem Jézust, sem pedig az apostolokat nem találták bűnösnek. 3. A római hatóságok szemében a keresztyénség nem új vallás volt, hanem a zsidó vallás letisztult formája volt. [A zsidó vallás a Kr.u. II. századtól "religio licta", azaz törvényes vagy engedélyezett vallás volt.]. Lukács tehát két kötetes munkájában azzal érvelt, hogy a keresztyénség ártalmatlan - római tisztviselők is keresztyénné lettek -, feddhetetlen - a római hatóságok képviselőit nem találták bűnösnek-, és törvényes - lévén benne ószövetségi próféciák teljesedtek be, és így a judaizmus letisztultabb formája.

0 megjegyzés: