Alapige: 107. zsoltár
Bevezetés
A
107. zsoltár keletkezését sokan a babiloni fogságból való hazatérés idejére
teszik, amikor a szabadulás fölötti öröm, az Isten felé érzett hála hatotta át
a zsidó emberek szívét. Nem véletlenül, mert ez a zsoltár a helyreállítás, a
remény és a bizonyság zsoltára, amely olyan megrendítően beszél az emberi
élet drámájáról és azt felülíró isteni hűségről, szeretetről és irgalomról,
mint kevés biblia szakasz.
Mielőtt
azonban belemerülnénk a 107. zsoltár mélységeibe, rendhagyó módon, először
szívleljük meg utolsó versének tanácsát: Aki bölcs, jegyezze meg ezeket,
és értse meg az ÚR kegyelmes tetteit! Isten tehát gondolkodásra hív! Nem
arra, hogy kapcsoljuk ki az értelmünket, mert csak így leszünk képesek
befogadni az ő földöntúli üzenetét. Ő azt kéri, hogy használjuk az eszünket, engedjük
el vele kapcsolatos ellenérzéseinket és végre kezdjünk el józanul gondolkodni,
hogy megértsük és meglássuk az Ő kegyelmes tetteit az életünkben. Mert nincsen
az a válsághelyzet, amiben ne nyílhatna föl az ember szeme Isten jóságának és
hűségének apróbb vagy nagyon is hatalmas jeleire!
1.
A 107. zsoltárban négyféle
ember-csoportról olvasunk, akiknek az élete ilyen-olyan okokból válságba került.
Olyan élettörténetek ezek, amelyek az emberi élet legmélyebb drámáját tárják
elénk.
Ezek
a történetek beszélnek úttalan bolyongásról, magányról, otthontalanságról,
arról, amikor valaki egyszerűen nem találja a helyét a világban. Beszélnek
rosszul meghozott döntésekről, tudatlanul vagy tudatosan elkövetett bűnökről,
Isten ellen való lázadásról, ostoba sodródásról, a pusztulás szélére sodródott
sorsokról. De szólnak olyan emberekről is, akik magabiztosan vágtak neki a
világnak, akiknek határozott terveik és céljaik voltak, és akiknek sokáig jól ment.
De egy váratlan pillanatban eltűnt a kék ég életük fölül, és egy hatalmas vihar
mindent elsöpört.
Ez
a zsoltár úgy beszél életünk különböző mélységeiről, hogy valamelyikben
magunkra ismerhetünk. Mert megmutatja, hogy életválságaink lehetnek nagyon is különbözőek,
de alapvetően mindegyik válságunknak ugyanaz a gyújtópontja: az Isten nélküli
élet. És ez, az Istentől függetlenített életünk az, ami generálja életünk
különböző válságait.
2.
Tudom, hogy egy válsághelyzet rengeteg félelmet ébreszt bennünk. Tudom azt is,
hogy egyikünk sem szeret bizonytalanságban élni. Nem vagyunk mazochisták, akik
a szenvedésben bármiféle élvezetet találnak. A legtöbben olyanok vagyunk, akik
egy váratlan helyzetben, különösen, ha az a helyzet sok nehézség elé állít
bennünket, inkább kétségbeesünk. És minél tovább tart ez a helyzet, a múló
idővel egyenesarányban veszítjük el az életkedvünket.
De
mi történne akkor, ha nem csak tragédiaként tekintenénk ezekre a
válsághelyzetekre? A 107. zsoltár
válság-történetei sem csak egy-egy élet tragédiáját beszélik el! Hanem úgy
beszélnek az emberi élet mélységeiről, mint aminek nemcsak árnyoldalai vannak.
Mert egy válság nemcsak az ott megtapasztalt szenvedésről és fájdalomról szól,
hanem arról is, hogy a különféle válságoknak van és lehet jótékony hatásuk az
életünkre.
Például
az, hogy őszintén szembe kell néznünk az addig eltemetett igazságokkal. Azzal,
hogy senkit sem tehetünk felelőssé a saját sorsunk alakulása miatt, csak
magunkat. Azzal, hogy hiú ábránd csupán az, hogy teljes ellenőrzés alatt
tarthatjuk az életünket és a bennünket körülvevő világot. Azzal, hogy a
származás, a pénz, a hatalom sérthetetlenné tesz bárkit is.
Egy-egy
válság, és ezt erősíti ez a zsoltár is, helyére teszi az embert, mert
megmutatja az addig látni nem akart valóságot. Azt, hogy minden
nagyszerűségünk, elért eredményünk ellenére, mégis mennyire védtelenek és
kiszolgáltatottak vagyunk. De ezek a nemszeretem élethelyzetek azt is
megmutatják, hogy kié a valódi, az igazi hatalom, a totális kontroll e világ
fölött! Mert az nem a miénk, hanem ahogyan évezredekkel ezelőtt, ma is egyedül
Istené.
3.
De mi történik akkor, amikor egyértelművé válik: nem lehet mellé beszélni,
kifogásokat puffogtatni, magyarázkodni, másokra mutogatni? Amikor kerek-perec
beköszön az elhazudott, elnyomott valóság az életünkbe? Még akkor is kérdés az,
hogy készek vagyunk-e elfogadni az előbb felsorolt igazságokat!
A
107. zsoltár azt az ideális és bölcs helyzetfelismerést írja le, amikor valaki
felismeri azt, hogy élettragédiájának gyökere ez: Isten nélkül élek, és emiatt
sodródom újra és újra különféle válságaimba. De mondjuk ki: a legtöbb ember egy
egyértelmű helyzetben is inkább választja a hazugságot, semmint szembe nézzen
az igazsággal. Mert úgy gondolja túl drága az ára annak, hogy feladja látszólagos
szabadságát és függetlenségét, és Istenhez kiáltson nyomorúságában. Minden
tragédiánknál nagyobb tragédiánk ez: meglátni és mégis elutasítani a valóságot,
az igazságot, helyette inkább hazudni és hazudni, amíg a hazugság teljesen el
nem pusztítja az életünket.
4.
De azok, akik életük mélységében nem letagadják, hanem elfogadják a mégoly
szomorú valóságot: Isten nélküli életem következménye az a válság, amibe
jutottam, és ebben a helyzetben Istenhez menekülnek, azok ugyanazt élhetik
át, amit a zsoltárban szereplő emberek. … az Úrhoz kiáltottak
nyomorúságukban, és ő kiszabadította őket szorult helyzetükből. Mert
Isten kész az átkot áldássá változtatni. Az Ő hatalma képes fordulatot hozni
minden válságban.
De,
hogy ezt átéld, ehhez az kell, amiről Reményik Sándor, a híres erdélyi költőnk
beszél „Kegyelem” című versében:
Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
S akkor – magától – megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
S akkor – magától – megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Akkor – magától – szűnik a vihar,
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a Kegyelem.
Befejezés
Mennyi
erő, mennyi örömteli boldog felszabadulás van ebben az egyetlen bibliai
versben: De az Úrhoz kiáltottak nyomorúságukban, és ő kiszabadította őket
szorult helyzetükből.
S mit kívánhatnék magunknak ezekre a befelé fordulós napokra, húsvét
felé közeledve, mint az őszinte imádság felfedezését, és a meghallgatott
imádságokból fakadó örömöknek és hálának a megtapasztalását! Isten áldjon és
őrizzen mindannyiunkat! Ámen
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése