II.
Ugyanakkor van azonban a (pünkösdi) történetnek egy másik üzenete is. Azt hirdeti,
hogy amikor a Szent Lélek megszólal, akkor mégis mindig felhasználja az
emberi nyelvet eszközéül.
A pünkösdi történetben nem néma apostolok feje fölött jutott el a Lélek
üzenete a hallgató sokasághoz, hanem megszólaló apostolok beszéde által.
Nem maguktól szóltak, de mégis szóltak. És nem beszélő automaták
voltak, nem érzéketlen gépekként ontották magukból a prédikációt, nem
hangszórói voltak csak valami rájuk nézve idegen üzenetnek. A lelkük
legmélyéről tört elő mondanivalójuk; azt hirdették, amiért élni és halni
készek voltak, mint a világon legdrágább kincsükért; az egész lényük
minden idegszála benne rezgett abban a szózatban, amelyet a Szent Lélek
csodatevő hatalma előcsalt az ajkaikról. Egész élő valójukat áthatotta,
hatalmában tartotta, ihlette, és úgy szólaltatta meg őket a Lélek, hogy
elmondhassa általuk üzenetét.
Nem csak megaláztatásban, hanem megdicsőíttetésben is részesül tehát itt
az emberi nyelv. Elégtelen tényező, nem lehet sohasem döntő szerepe, az
eredményt sohasem írhatja a maga számlájára. De azért mégis van
szerepe, és pedig nélkülözhetetlen szerepe. Istennek tetszett az Ő
munkáját emberi munkához kötni. Természetfeletti útjai vannak arra, hogy
az egyik szívtől a másikhoz eljuttassa szavát, de hozzákapcsolja a maga
útjait azokhoz a természetes módokhoz, amelyeken emberek és emberek
kapcsolatokat szoktak egymással létesíteni.
Nem e világból való az a
közösség, amelybe Ő egybefoglalja híveit, de beleöltözteti e világ
szerinti közösségek formáiba is. Titokzatosan tartja össze és növeli az Ő
láthatatlan egyházát, de látható egyházzá teszi azzal, hogy emberek
által végzi el akaratát, és különösképpen éppen emberek beszéde által.
Ez az a szolgálat, amelyben legmagasabbra magasztaltatik fel az emberi
nyelv.
(...) Megcsendülhet az emberi beszéd "az Isten felséges dolgairól", -
abban a bizonyosságban, hogy az emberi beszéd nem marad magára, hanem a
Lélek is elvégzi ugyanakkor a maga titokzatos beszédét, s az hathatós
lesz a szívek mélyén.
Ugyanez a reménység szabja meg (...) mindnyájunk
kötelességét a bátor és bölcs bizonyságtételre. Az a tudat, hogy úgyis
hiábavaló a beszéd, soha nem jogosít fel arra, hogy némán menjünk el a
bűn mellett. A Lélek magának tartotta fenn a meggyőző feddést, de azt
akarja, hogy mi se restüljünk meg óvó és tiltó szavunk felemelésében.
(...) A tanítványok kis serege együttvéve is olyan volt akkor, mint egy
repedezett hegedű. Ki várhatott volna tőle mennyei hangokat? A pünkösdi
esemény megmutatta, hogy a Léleknek tetszett éppen ezt az ütött-vert
hangszert felvenni, hogy mesteri kezével előhozza belőle a maga
megujjongtató zenéjét. Nem a szerszámé, csakis a művészé a dicsőség! De
milyen dicsőség kiválasztott eszköznek lenni az Ő kezében!
Ez a pünkösdi nyelvcsodának a másik nagy üzenete. S amíg él közöttünk a
régi pünkösdi történet, soha nem veszhet ki közülünk az ünnepi hála
érte. (...)
Dr. Victor János lelkipásztor - 1929. Pünkösd
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése