Mostanában sokat gondolok arra, hogy a kor, amelyben élhetek, az a kor,
amelyben le kell számolnunk illúzióinkkal. Ilyen önámító ábrándunk az,
hogy az államnak kötelessége gondoskodnia rólunk, vagy hogy mi az
egészséges többség, el kell tartsuk azokat, akik sérülten születtek.
Abban a világban, ahol egyre inkább az anyagiak dominálnak a szociális
háló az, amelyre igyekeznek egyre kevesebbet költeni az eladósodó
kormányok. S ahogyan érzékelem a hitelt adók is inkább ezt várják a
hitelezettektől, semmint egy olyan gazdaságot, amelynek szereplői
önmérsékletet tanúsítva, tisztességes haszonra törekednek.
Egyre
inkább azt látom, hogy az is illúzió, hogy valamikor is könnyebb
életünk lesz. S persze azt sem tudom igazán, hogy mi lenne az a könnyebb
élet. Talán az, ha kiszámíthatóbb, tervezhetőbb lenne a jövőnk. De azt
hiszem, ez is csak illúzió... Ne értsetek félre, nem vagyok pesszimista!
Ha van ilyen kategória, akkor inkább realista-optimista vagyok.
Realista, ha az ember-világot vizsgálom, és optimista, ha mindennek
ellenére mindig számolok Isten kegyelmével.
A fentieket akartam előrebocsátani, amikor egy érdekes cikk néhány
részletét adom elétek. Egy igehirdetésre készülés közben találkoztam Hankiss Elemér: "Bizonytalanság kora"
című írásával, amely nagyon elgondolkodtató. Ebben a cikkében a szerző
szociológus azt boncolgatja, a válság nyomán új világrend, vagy épp
ellenkezőleg, új világzűrzavar van-e kialakulóban. Ebből idézek alább, a
teljesség igénye nélkül:
"Az – akkor még kéttagú – emberiség utoljára az Édenkertben érezhette
magát biztonságban. Leszakítván az almát, kilépvén a kert kapuján, a
bizonytalanság világában találta magát. Hamar kiderült, hogy az élet
veszélyes foglalkozás. Az ember azóta is a bizonytalanságok világában
él. Életben kell maradnia a lehetőségekkel és veszélyekkel teli
világban. Szembe kell néznie az ismeretlen jövővel, saját döntéseinek
kiszámíthatatlan következményeivel, betegségekkel, veszélyes
ragadozókkal, még veszélyesebb emberi ellenfeleivel és az emberi sors
valamennyi kiszámíthatatlan fordulatával.(...)
„Mindig válság volt, csak az emberiség elrejtőzött előle, és nem vett róla tudomást” – írja Hamvas Béla. Mások azt hangsúlyozzák, hogy a biztonság és a bizonytalanság élménye hullámzott a történelem során. Voltak korok s helyzetek, amelyekben az emberek viszonylag biztonságban érezhették magukat, máskor viszont felerősödött a bizonytalanság. Birodalmak összeomlásakor, átmeneti korokban, háborúk, polgárháborúk, gazdasági válságok, kényszerű vándorlások, járványok, nagy természeti csapások idején. S nem utolsósorban olyankor, amikor egy-egy nagy civilizáció „védőkupolája”, világértelmezése, szimbólumrendszere megroppant, s az adott civilizáció már nem tudott választ adni az emberi élet alapvető kérdéseire. Gondoljunk csak a klasszikus görög kultúra vagy a Római Birodalom hanyatlására és a kereszténység kialakulásának korai századaira, a hagyományos kereszténység válságára a XV–XVI. században, vagy a feudális gazdasági-társadalmi rend és világértelmezés felbomlására a XVIII–XIX. század fordulóján.
A XIX. század Európájában a jómódú polgárok viszonylag biztonságban
érezhették magukat, bár egy-egy háború vagy forradalmi hév végigsöpört a
kontinens egy-egy részén, és az akkor még gyógyíthatatlan betegségek a
gazdag családokat is állandó szorongásban tarthatták. A XX. században
azután berobbantak a nagy bizonytalanságok. Az első és második
világháború, a gazdasági világválság, a parancsuralmi rendszerek
félelmetes térhódítása, majd a hidegháború korszaka. A század utolsó
harmadában a nyugati társadalmak kezdték azonban biztonságban érezni
magukat; egyre inkább jellemzőjükké vált a réveteg alvajárás.
A háború és a hidegháború elmúltával a demokrácia, a piacgazdaság, a
nyugati világmodell végső győzelmének, a nagy világproblémák fokozatos
és sikeres megoldásának álnyugalmába ringatták magukat. Igaz,
megjelentek vészjósló jelek is, de a tudósok és a sajtó tamtamozása
ellenére az „ezek a problémák előbb-utóbb majdcsak megoldódnak valahogy”
volt az általános érzés. Még el sem múlt egyik vagy másik drámai
helyzet, az emberek és a társadalmak igyekeztek foggal-körömmel
visszakapaszkodni a biztonságok világába, a biztonságos világ
illúziójába. Érthető, de veszélyes botorság.
Jöttek is az újabb sokkok: 2001 szeptembere, a terrorizmus terjedése,
a geopolitikai erőviszonyok átrendeződése, a Nyugat térvesztése, Kína
megfékezhetetlen hódító lendülete, az erőforrások kimerülése, a
klímaváltozás, a nagy árvizek, az iszlám forrongása, az élelmiszerárak
elszabadulása, a japán atomkatasztrófa, a szűnni nem akaró gazdasági
válság. Nyilvánvalóvá vált, hogy a bizonytalanságok, a fokozott
kockázatok és a nyitott kérdések újabb korszakába léptünk. „A kockázati
társadalom” korszakába – írta Ulrich Beck. „A meglepetés és
bizonytalanság világába” (Donald H. Rumsfeld). „A globális dzsungelbe”
(Stanley Hoffmann). „A zűrzavar korába” (Alain Greenspan). „A globális
kapitalizmus válságába” (Soros György). „Kaotikussá váló történelembe”
(Richard Cohen).
De talán a legszigorúbb ítéletet Eric Hobsbawm hozta meg, aki A
szélsőségek kora. A rövid 20. század története, 1914–1991 című könyvét
így fejezi be: „Történeti méretű válság küszöbére érkeztünk (…) Az
emberi társadalmak alapvető struktúrái (…) a pusztulás szélére kerültek
(…) Nem tudjuk, merre megyünk (…) Ha a múltra vagy a jelenre építjük a
harmadik évezredet, akkor kudarcot vallunk majd. És a bukás ára, vagyis
társadalmunk megváltoztatásának az alternatívája: a sötétség.”
Nyitva hagyott kérdések sokasága ágaskodik körülöttünk. Meddig tart a
Pax Americana? Hogyan rendeződnek át a világpolitika erőviszonyai?
Megállítható-e az USA és az európai államok eladósodása? Kordában
tartható-e a terrorizmus? Kiküszöbölhető-e a nukleáris robbanás
veszélye? Megállítható-e a Föld túlnépesedése? Mit lehet kezdeni a javak
globális elosztásának fenntarthatatlan igazságtalanságával és a
szegénység problémájával?
Fokozza a bizonytalanságot az is, hogy az utóbbi évtizedekben
megroppantak a társadalmi intézmények és azok a „nagy
narratívák”(„jóléti állam”, „európai modell”, „amerikai álom”) és nagy
világértelmezések, ideológiák (konzervativizmus, liberalizmus,
szociáldemokrácia), amelyek korábban összetartották a társadalmakat.
Megváltoztak a társadalmi együttélés játékszabályai is, a mindennapi
viselkedéskultúra alapvető rendszere. Így lett a „Szeresd
felebarátodat!”-ból „Szeresd önmagad!”; az „Áldozd fel magad!”-ból
„Teljesítsd ki önmagad!”, a „Légy szerény!”-ből „Légy sikeres!”, az
„Engedelmeskedj!”-ből „Légy szabad!”, a „Takarékoskodj!”-ból
„Fogyassz!”. S így változott a „Légy óvatos!” „Kockáztass!”-ra.
Egymásnak ellentmondó magatartáskultúrák keverednek a mindennapi
életben, fokozva az emberek zavarodottságát, bizonytalanságérzetét.
Ebben az új korszakban azok az országok vannak előnyben, amelyekben erős
a társadalmi kohézió, világosak a többség által elfogadott
játékszabályok, stabilak, de rugalmasak a politikai, gazdasági,
társadalmi intézmények, s mindenekelőtt: ahol szabad, felelősségteljes,
öntudatos, toleráns, a problémák megoldásán dolgozó polgárok élnek. Akik
nem kapaszkodnak görcsösen a hajdani biztonság emlékeibe, törmelékeibe,
hanem keresik a megoldásokat. S kiváltképpen akik a bizonytalanság elől
nem menekülnek be a Ionesco emlegette egyik vagy másik (egymást gyűlölő
s mindenért felelőssé tevő) rinocérosznyájba, mindenre megoldást,
biztonságot ígérő kancsal ideológiába.(...)
"A sok gazdasági, társadalmi, politikai teendő mellett azt a számos kiváló
gondolkodó által megfogalmazott figyelmeztetést is komolyan kellene végre
vennünk, hogy egy ország ereje, szabadsága, autonómiája, sikere elsősorban azon
múlik, mennyire szabadok, autonómak, felelősségteljesek, törvénytisztelők,
sikeresek a polgárai, és mennyire szolidárisak egymással."
A teljes cikk csak kérdéseket vett fel, de választ nem ad rájuk. Talán
mert nem mer, talán mert nem is tud, nem is akar választ adni a szerző
maga sem a kérdéseire. Mert a józan emberi bölcsesség a kérdésekig képes
eljutni, hogy azután a romlott emberi szív a jó kérdésekre, rossz
válaszokat adjon. Erre vagyunk képesek magunktól: jó kérdésekre és rossz
válaszokra.
Bizonytalanságunk Isten hiányunk következménye. Mert Istent, mint az abszolút és objektív mércét elveszítve, minden elbizonytalanodott. Magunkra maradtunk: jó kérdéseink vannak, amelyekre mert nem Istennél keressük a válaszainkat, csak rosszul válaszolhatunk. Ideje lenne visszatérni ahhoz, akinél a jó válaszokat megtaláljuk. S meggyőződésem az, hogy Istennél az életünk minden területére - legyen az gazdasági, szociális, vagy tudományos - jó, emberibb válaszokat és megoldásokat találnánk...
Bizonytalanságunk Isten hiányunk következménye. Mert Istent, mint az abszolút és objektív mércét elveszítve, minden elbizonytalanodott. Magunkra maradtunk: jó kérdéseink vannak, amelyekre mert nem Istennél keressük a válaszainkat, csak rosszul válaszolhatunk. Ideje lenne visszatérni ahhoz, akinél a jó válaszokat megtaláljuk. S meggyőződésem az, hogy Istennél az életünk minden területére - legyen az gazdasági, szociális, vagy tudományos - jó, emberibb válaszokat és megoldásokat találnánk...
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése