"Péter, Jézus Krisztus apostola, Pontusz, Galácia, Kappadócia, Ázsia és Bitinia szórványában élő jövevényeknek, akik ki vannak választva az Atya Isten eleve elrendelése szerint a Lélek megszentelő munkája által az engedelmességre és a Jézus Krisztus vérével való meghintésre: Kegyelem és békesség adassék nektek bőségesen."
Az ősegyház a Krisztus utáni első század idején, amikor Péter első levele íródott, viszonylag békés korszakot élt. Néró császár üldözései Kr. u. 64-ben kizárólag Rómára korlátozódtak, és mint múltbeli esemény, hamar feledésbe merültek. [...] A Kis -Ázsiában lévő gyülekezeteknek, melyek a mai Törökország területén éltek, és akikhez ez a levél is íródott, többségükben nem zsidó származású keresztyének voltak a tagjai.
Vajon mi mondanivalója lehetett egy zsidó származású keresztyénnek, aki Rómából írta levelét a Kis-Ázsiában élő nem zsidó származású keresztyéneknek? [...] Mit mondhatott azoknak a keresztyéneknek, akik a pogány vallásokból tértek meg? [...] Egyrészről a keresztyén hitnek vannak alapvető tanításai, másrészről vannak olyan kérdések, melyekkel a nem zsidó származású keresztyének szembesültek társadalmukban. Hogyan lehetséges építő kölcsönhatásba hozni a hit elvárásait az élet realitásával? Ez a teológiai teher nyomta Krisztus első tanítványa, Péter vállát levele megírásakor.
"Kegyelem és békesség adassék nektek bőségesen."
Rembrandt: Péter apostol |
A kegyelem mellett a "békességet" is megemlíti. Az isteni békesség nemcsak a konfliktusok és a háborúk nemlétét jelenti. Ismét Pál szavait idézve, arról a békességről van szó, "mely minden értelmet meghalad" [Filippi 4,7], vagy ahogy Jézus mondta utolsó szavaival a keresztfán: "Békességet hagyok nektek" [János 14,27]. Miféle békesség ez? Isten szeretetéből született békesség. Az örökkévaló Isten békessége.
(Choan-Seng Song tajvani professzor
Berkeley Egyetem - USA)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése