A napokban, egy szoborállítás kapcsán, ismét felkavarodtak az indulatok
Horthy Miklós történelmi szerepe körül, akinek megítélése - politikai és
történelmi látástól függően - ellentmondásos a magyar társadalomban.
Ennek a vitának kapcsán elgondolkodtam: hogyan kell nekem, keresztény
gondolkodónak, hozzáállnom a történelemhez? Úgy gondolom, hogy ehhez a
kérdéshez is bölcsen és józanul kell hozzáállnom, mint aki nem válik
semmilyen szélsőséges nézet szócsövévé.
Úgy vélem, hogy a magyar nép 1990 óta identitását kereső nép. S mint
minden olyan nemzet, amelynek hosszú évtizedekig elnyomták,
meghamisították, félremagyarázták a történelmét, nehezen találja meg
azt, amitől erőszakkal megfosztották. S keresztény gondolkodóként úgy
érzem, hogy nagyon hiányzik a bölcs és józan történelem szemlélet,
történelem értékelés a magyar közéletből.
Mert az, aki elítéli Horthy Miklóst egykori magyar kormányzót,
fasisztának és tömeggyilkosnak bélyegzi meg, és mindemellett hevesen
tiltakozik minden vele kapcsolatos pozitív megnyilvánulással szemben,
érdekes módon nem teszi meg ezt mondjuk Kádár Jánossal kapcsolatban.
Miért? Hiszen az ilyen történelem ítélet akkor lenne korrekt, ha a maga
gondolkodás rendszerén belül éppoly hevesen kelne ki a volt kommunista
főtitkár ellen, mert az ő lelkén is sok millió magyar halála szárad. De
Kádár Jánost és a kommunista diktatúra kiszolgálóinak nevétől nem hangos
a magyar közélet. Még ügynök törvényünk sincs...
Hogyan kell nekem, keresztény gondolkodónak, hozzáállnom a
történelemhez? Én úgy gondolom, hogy kellő alázattal, mint aki tudom,
hogy az emberiség történelme az elveszett, Isten ellen fellázadt ember
történelme. Úgy, mint aki magam is tudom, hogy a magam
engedetlenségeivel, én is beleírom a magam súlyával és felelősségével
ebben a történelembe. Ez nem jelenti azt, hogy nem mondhatok ítéletet a
múlt felett. Inkább azt jelenti, hogy amikor ítéletet mondok, akkor
azzal az alázattal tegyem, hogy könnyű nekem innen a magam helyzetéből,
visszamutogatnom azokra, akik régen életek. S amikor ítélkezem felettük,
akkor úgy tegyem, hogy ebben is ahhoz az abszolút mércéhez mérem őket,
akihez magamat is mérem.
Az emberi történelem tele van sötét alakokkal - Néró, Caligula, a
Borgiák, Hitler, Sztálin, Kádár. De ezeket az embereket is a részben
nekik hódolók tették azzá, akivé váltak. Talán éppen azzal, hogy
közömbösen, vagy nemtörődöm módon hagyták, hogy gonoszságuk
kiteljesedjék. Vannak ilyen is-olyan is személyiségek, akik történelmi
szerepe sokkal árnyaltabb - jó is és rossz is van benne -, és
megítélésük józan bölcsességet kíván. (Ilyen történelmi alak volt Horthy
Miklós kormányzó is.) És vannak ennek a világnak hősei is, akik talán
semmiben sem voltak jobbak, mint mi, mégis valamit felvállaltak a maguk
korában. Úgy gondolom, hogy talán az ő megítélésük a legnehezebb. Mert
ők sem "vegytiszta" emberek.
Az emberiség történelmében egyetlen tiszta ember volt: Jézus Krisztus! Ebben semmi kétségem! Hozzá képest mindenki más árnyalatokkal szürkébb vagy feketébb.
A történelem sok mindenre megtanít bennünket. Arra is, hogy óvatosan és
körültekintő módon éljünk, mert azzal, ahogyan élünk mi magunk is
történelem formálók vagyunk. És minden korban magunk hozunk döntéseket
arra nézve, hogy miként élünk és miként gondolkodunk. A történelem arra
is megtanít bennünket, hogy a gonoszság hol kiteljesedik, hol
árnyaltabban van jelen, de mindezek között Isten irgalma és kegyelme
mégsem szűnik meg. A kegyelem éppúgy ott volt a római arénákban, vagy a
háború lövészárkaiban, vagy az egzisztenciájukban megrendült emberek
életében. Kétségtelen: minden korban elmondhatták az Istenhez
ragaszkodók: "Szeret az Úr, azért nincs még végünk!"
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése